مداخلات شیوه ی زندگی می تواند به کاهش افسردگی افراد مبتلابه دیابت نوع 2 کمک کند

 9 مه 2016- مطالعه ای که در برزیل انجام گردید، نشان می دهد انواعی از مداخلات شیوه ی زندگی می تواند به بهبود افسردگی در میان افراد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. به گفته ی محققان دانشکده ی بهداشت دانشگاه سائوپائولو، افسردگی یک نفر از هر چهار فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را تحت تأثیر قرار داده است. در این مطالعه ی جدید، دانشمندان نقش مداخلات شیوه ی زندگی را بر علایم  افسردگی درافرد مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی کردند.

محقق ارشد این تحقیق پرفسور Cezaretto  وهمکارانش به مرور اطلاعات  بدست آمده از 19 مطالعه ی  منتشر شده در فاصله ی سالهای 1990 تا 2015 پرداختند. در این مطالعه بزرگسالان درمعرض خطر دیابت نوع 2 و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که بیماری افسردگی آنها در ارزیابی افسردگی، تایید شده بود، بررسی شدند.

شرکت کنندگان مداخلاتی را برای مدت 2 تا 36 ماه دریافت کردند، میانگین دوره ی درمان برای این افراد 6 ماه بود. استفاده از داروهای ضد افسردگی در 4 مطالعه ارزیابی گردید، در حالیکه در یکی از این مطالعات تمام افراد شرکت کننده زن بودند. به طور کلی این مطالعات بر مداخلات تغذیه ای و فعالیت  فیزیکی تمرکز داشتند.

محققان دریافتند جلسات فردی یا گروهی حضوری دارای اثر مثبتی بر نمره ی افسردگی می باشد اما جلسات اینترنتی و یا تلفنی چنین تأثیر مثبتی را ندارند.

برای شرکت کنندگانی که چهار جلسه در ماه مشاوره ی حضوری داشتند، بیشترین بهبود درنمره ی افسردگی مشاهده شد اما مداخلات بدون در نظر گرفتن  شدت و طول مدت مداخله، به طور کلی منجر به کاهش نمره ی افسردگی شده بود.

 محققان می گویند: تأثیرات منفی  افسردگی در افراد در معرض خطر یا مبتلا به دیابت نوع 2 شناخته شده هستند و شامل فقر مصرف مواد غذایی، کاهش میزان فعالیت فیزیکی، افزایش مرگ ومیر و هزینه های مراقبت های بهداشتی می شود.

 درنتیجه، غربالگری منظم این گروه آسیب پذیر برای افسردگی ضروری است، هنگامی که ابتلا این افراد  به افسردگی مسجل گردید باید از درمانها و مدیریت بیماری که شامل مداخلات شیوه ی زندگی با کمک  یک تیم چند رشته ای است، بهره مند شوند. این یافته ها تاییدی بر نتایج مطالعات قبلی است که نشان می داد افزایش توجه به افراد مبتلا به بیماریهای مزمن می تواند احساس آنها را در برخورداری مناسب از مراقبت تقویت کرده و بنوبه ی خود سبب بهبود نتایج افسردگی شود.

محققان در نتیجه گیری خود ابراز داشتند که برای بررسی تأثیر استراتژیهای مختلف در مداخلات شیوه ی زندگی بر بهبود یا پیشگیری از افسردگی در افراد در معرض خطر دیابت نوع 2 یا افراد مبتلا به این بیماری به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. یافته های این تحقیق درمجله ی Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseasesمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/may/lifestyle-interventions-could-reduce-depression-in-type-2-diabetes-98255777.html